كانال ويدئويي ما

كانل ويدئويي yashartr با صد ها موزيك ويدئوي تركي و آذري:
         https://www.aparat.com/yashartr 

جم كاراجا Cem Karaca

جم كاراجا خواننده ي سبك راك آناتولي، در سال 1945 در استانبول و از پدري ايراني/آذري و مادري ارمني متولد شد.جم كاراجا از پيشگامان موسيقي راك در كشور تركيه بود و با گروه هايي چون : آپاشلار، كاردشلر، درويشان و مغوللار به همكاري پرداخت.اولين گروه جم كاراجا {ديناميكلر} نام داشت.پدرش با خوانندگي و موسيقي جم كاراجا مخالف بود و حتي در اوايل كار جم افرادي را براي هو كردن پسرش به صحنه هاي اجراي جم كاراجا مي فرستاد.تا سال 1965 جم كاراجا دلبسته ي موسيقي غربي بود اما در هنگام خدمت سربازي با عاشيق محزوني شريف و ساير اوزان هاي تركيه آشنا شده و بشدت تحت تاثير موسيقي محلي آناتولي قرار گرفت و به همين دليل پس از اتمام دوران سربازي سبك نوي آناتولي راك را بنيان نهاد و از شعر هاي عاشيق هاي كهن مثل عاشيق امراه ارضرومي در كارهايش استفاده كرد.در سال 1980 و در پي كودتا در تركيه و  بوجود آمدن جو خفقان سياسي / اجتماعي در كشور، جم كاراجا -كه در آن سالها در  آلمان زندگي ميكرد- طي حكم دادگاهي در تركيه از شهروندي تركيه ساقط شده و اعلام كرد كه ديگر حاضر نيست به تركيه بازگردد اما در سال 1985 و با روي كار آمد تورگوت اوزال و بهتر شدن وضعيت در تركيه وي تقاضاي بازگشت به تركيه داد كه اين در خواست مورد قبول واقع شد و وي پس از بازگشت در شبكه TRT تركيه به اجراي موسيقي پرداخت.در دهه 90 به اجراي چند برنامه تلويزيوني در كانال هاي تلويزيون تركيه پرداخت و براي دلگرمي دادن به مسلمانان بوسني و هرزگوين براي اجراي كنسرت هاي متعدد به آنجا رفت و در همان سالها با همكاري اوغور ديكمن و جاهد بركاي، هنرمندان پيشكسوت و كار كشته موسيقي راك و تلفيقي تركيه،آلبوم اعتراضي بخوريد آقايان را ارائه كرد.سپس با همان گروه آلبوم 'Bindik Bir Alamete را به بازار عرضه كرد. كه از آن بسيار استقبال شد. در سال 1997 موسيقي فيلم {رمان سنگين} را ساخت كه بسيار مورد توجه واقع شد.جم كاراجا در سال 2004 بر اثر حمله قلبي درگذشت.او پسري بنام امراه كاراجا دارد كه فعاليت هاي موسيقيايي پدر را ادامه ميدهد.

جاويد مرتضي اوغلو Cavit Murtezaoğlu

جاويد مرتضي اوغلو، موزيسين ايراني از اهل حق هاي سرنديپ (چرنداب) تبريز است كه سال ها پيش به علت آنچه خود او نداشت امنيت جاني و حكم سنگين دادگاهي در ايران عليه اش، اعلام كرده است به باكو و سپس تركيه رفته و فعاليت هاي موسيقيايي اش را در استانبول ادامه داد.جاويد مرتضي اوغلو بخاطر اجراي موسيقي هاي اهل حق و قزلباشان علوي در تركيه به شهرت رسيد.وي همچنين چند جلد كتاب با موضوعات شعر و موسيقي و فلسفه تاليف كرده است و در حال حاضر در تركيه به تدريس آواز و سلفژ مشغول است.

 بر قدسیان آسمان من هر شبی یاهو زنم را با صداي جاوید مرتضی اوغلو  ببينيد

 

جانسور  Cansever

جانسور با نام واقعي Dzansever Dalipova (جانسور داليپوا) در سال 1967 در مقدونيه متولد شد.او فرزند آخر خانواده اي با شش فرزند است.در 12 سالگي هنگام بازي يكي از چشمانش را از دست داد.از كودكي به موسيقي علاقه داشت و نخستين آلبومش را در سال 1992 در مقدونيه به بازار موسيقي عرضه كرد.او در مقدونيه 6 آلبوم در كارنامه ي هنري اش دارد. جانسور بخاطر بيماري رماتيزم نادري بنام موربوس بهتريو، كمر خميده و غوز داشت كه بعد از سالها تداوي در تركيه و آلمان سلامتي نسبي خود را بازيافت.
در سال 1997 با حضور در برنامه ibo show ابراهيم تاتليس و اجراي آهنگ {كارا چادر} بسيار مورد توجه واقع شد و ماجراي حضورش در تركيه از همان شب شروع شد.جانسور در تركيه 7 آلبوم به بازار ارائه كرد.نام بعضي از آلبوم هاي جانسور: Doya Doya Arabesk 2016, Farklı Yorum, DAHA FAZLA

جاندان ارچتين  Candan Ercetin

جاندان ارچتین  Candan Erçetin  از خوانندگان زن موسیقی پاپ ترکیه است. او متولد ۱۰ فوریه ۱۹۶۳ در شهر کیرکلار اِلی ترکیه است. او يك بالكاني الاصااست.پدر او از آلبانی تبارهای مقدونیه و مادرش اهل پریشتینا پایتخت کوزوو هستند که به ترکیه مهاجرت کرده‌اند و حال و هواي بالكاني در موسيقي او ناشي از همين موضوع است. اودر دانشگاه استانبول باستان‌شناسی گرفته و هم اکنون در دانشگاه گالاتاسارای استانبول به تدریس موسیقی مشغول است.در سال 1995 با آلبوم {حاضرم} قدم به عرصه موسيقي حرفه اي گذاشت.درسال 1999 با آهنگ يالان ((كه در ايران هم بعدها توسط محسن يگانه اجرا شد) به شهرت فراواني رسيد.البته اصل آهنگ متعلق به خواننده و آهنگساز ازبكستاني،ييلديز عثمانوا است.در سال 2005  آلبومي بزبان يوناني بنام {امان دكتر} و در سال 2011 آلبومي به زبان فرانسه عرضه كردجاندان ارچتين در ژانویه سال ۲۰۱۴ نشان ادبیات و هنر را از فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه دریافت کرد.

سیبل جان  Sibel Can

سیبل جان،خواننده محبوب پاپ ترکیه كه از كولي هاي تركيه (رمان) است.سيبل كن به واسطه ي جذابيت و زيبايي اش علاوه بر ترکیه در آذربایجان و ايران نیز طرفداران زيادي دارد.اولین آلبوم او را اورهان گنجه‌بای (خواننده بسیار معروف سبک آرابسک ترکیه)تهيه و در واقع او را كشف کرد. سيبل قبل از خوانندگي خياطي ميكرد و مدتي هم رقاصه بود.سبك موسيقي سيبل عارابسك/فانتزي است.در سال ۱۹۹۵ با آلبوم Sarkilarda senden yana سبک موسیقی خود را کمی تغییر داد و ترانه‌های dedikodu و Deli yuregim باعث شد این آلبوم در مقابل دیگر آلبوم‌های او بیشتر سرو صدا کند. در سال ۱۹۹۷ آلبوم پادشاه (Padisah) که شعر و موزیک بیشتر آنها کار سردار اورتاچ بود را روانه بازار کرد و به یکی از افرادی که در آن زمان بیشترین صحبت دربارهٔ ایشان می‌شد تبدیل شد. این سال (۱۹۹۷) از سالهای اوج او بود. حتی خبرهای سراسری کانال‌ها نیز بدون گفتن چیزی از سیبل جان برنامه را تمام نمی‌کردند. با سریال بریوان Berivan (ترانه‌ای نیز به این نام اجرا کرد) هنر خود در بازیگری را نیز به همگان ثابت کرد و برای مدتها در سر زبان‌ها بود. بعد از آن با آلبومهای جدیدش همچون Daha yolun basindayim و sibel canin Sarkilari و Canim benim و Sen benimsin در بازار موسیقی تأثیرات بسیار بزرگی باقی گذاشت. زندگی خصوصی او نیز با فراز و نشیب‌های فراونی همراه بوده و چندین بار ازدواج کرده است. او بعد از یک زندگی چندین ساله با هاکان اورال (Hakan Oral) كهحاصل این ازدواج یک پسر به نام انگین جان و یک دختر به نام  ملیسا بود،از او جدا شد و بعد از مدتی هم با Sulhi aksut ازدواج کرد و در اکتبر امسال از او هم جدا شد و. در این سال‌های اخیر مادربزرگش را از دست داد و این باعث شد که به او ضربه بسیار بزرگی وارد شود. او هم اکنون نیز با ارائه آلبومهای فوق‌العاده و بی‌نظیرش به کار خود در موسیقی ادامه می‌دهد.سیبل جان به عنوان یکی از موفق‌ترین و مشهورترین خواننده‌ های ترکیه شناخته می‌شود و ثروت او حدود 300 هزار دلار تخمین زده می شود. سیبل در سال 2000 با صلحی آکسات ازدواج کرد که حاصل آن یک پسر به نام امیر می باشد، این دو در سال 2009 از هم جدا شدند. 

بورجو گونش  Burcu Güneş

بورجو گونش Burcu gunes در سال 1975 در ازمير تركيه به دنيا آمد.پدرش گيتاريست است و وقتي كه او 7 سال بيشتر نداشت پدر و مادرش از هم جدا شدند و او از 7 سالگي با پدرش زندگي كرده و در 18 سالگي تصميم گرفته با مادرش زندگي كند.وي در سال 2001 دختر شايسته تركيه شد.بورجو گونش از 13 سالگي به اجراي موسيقي جز روي آورد و  كساني كه صداي او را شنيدند به او لقب {دختر سفيد پوست با حنجره ي سياه پوست} را دادند.در سال 1998 با 7 ترانه كاور و 5 آهنگ جديد اولين آلبومش را روانه بازار كرد و به اين ترتيب زندگي حرفه اي اش را شروع كرد.او از حاميان سرسخت حقوق حيوانات است.

بردان مارديني Berdan Mardini

بردان مارديني با نام واقعي {انگين كارادمير} در سال 1978 در دياربكر تركيه متولد شد.بردان اصالتا اهل شهر تاريخي ماردين تركيه است.او چند سال در بارها و كافه ها به همراه برادر بزرگترش كه نوازنده ي گيتار است، به اجراي برنامه ميپرداخت.اولينآلبومشدرسال 2000 روانه بازار شدكه بعلت تبليغات ضعيف موفقيت چنداني نداشت.و او در واقعبا آلبومدومش در سال 2002 به شهرت رسيد.نام همسر اولش يليز ارچين است كه پسري بنام امره از او دارد.وي در سال 2010 براي بار دوم ازدواج كرد وازاين ازدواج يك دختر و يك پسر دارد.بردان مارديني در چهرفيلم هم ايفاي نقش كرده است.

بنگو Bengü

بنگو اردن، خواننده ي ترك-متولد شهر ازمير تركيه است و اولين آلبومش را در سال 2000 باهمكاري اوزان و كنعان دوغولو منتشركرد.بعضي از آلبومهاي بنگو:

 
  • Hoş Geldin (2000)
  • Bağlasan Durmam (2005)
  • Taktik (2007)
  • Gezegen (2008)
  • İki Melek (2009)
  • Sırada Sen Varsın (2010)
  • Dört Dörtlük (2011)
  • Anlatacaklarım Var (2012)
  • İkinci Hal (2014)
  • Altın Çağ (2017)

بندنيز  Bendeniz

دَنیز چَلیک (به ترکی استانبولی: Deniz Çelik) مشهور به بَندَنیز (به ترکی استانبولی: Bendeniz)، یکی از خوانندگان موسیقی پاپ کشور ترکیه است. او در ۲۵ ژوئیه سال ۱۹۷۳ در کشور سوئیس به دنیا آمد و اصالتا اهل شهر قونيه است..او تحصیلات دانشگاهی‌اش را در کشور سوئیس ادامه داد. مدتی هم در لیگ فوتبال زنان ترکیه با لباس تیم دوستلوک اسپر بازی کرد.اولين بار در تولد يكي از دوستانش آوازي خوانده و به اين ترتيب صدايش توسط كمپاني {راكس موزيك} كشف شده است.درسال1994 آهنگ Ya Sen Ya Hiç {ياتو ياهيچ كس ديگه} بندنيز بعنوان اولين موزيك ويدئوي تركي در كانال Mtv پخش شد.آلبوم هاي اودر دهه 90 با اقبال وسيع هواداران موسيقي پاپ تركيه روبرو شد و او با خواننگاني چون هارون كولچاك و اميد يايين همكاري هاي هنري داشته است.صداي او شبيه سزن آكسو است.

برهان چاچان  Burhan Çaçan

برهان چاچان (برهان چچن) در سال 1976 در مسابقه صداهاي آماتور راديو TRT ارضروم برنده شد و بعد ها به استانبول آمد و درسال 1981 اولين آلبوم خود را منتشر كرد و در شش فيلم سينمايي از جمله: Ağlama, Her Yer Karanlık, Ayaz Geceler ve Yağ Yağmur ايفاي نقش كرد.وي همچنين در كارنامه ي هنري خود دو آلبوم الهي/مذهبي نيز دارد.

خواننده ها به ترتيب حروف الفبا

A   

آذر بلبل Azer Bülbül

آذر بلبل با نام اصلي سوباتاي كسكين،در شهر عرب چايي استان كارس(قارص) متولد شده و فعاليت موسيقيايي خود را با آلبوم Garip Yolcu عابر غريب و با آلبوم Ben Babayım من پدرم در سال 1996 به شهرت فراواني رسيد.او در آلمان زندگي ميكرد و صدايش توسط  Yıldız Tezcan ييلديز تزجان،خواننده تركيه اي كشف شد و او اسم مستعار آذر بلبل را براي وي برگزيد.آذر بلبل در سال 2012 در اتاق هتل محل اقامتش در آنتاليا بر اثر ايست قلبي در گذشت.در تركيه از وي با نام آذر بابا ياد ميشود.

آینه Ayna

گروه آینه از گروه های پاپ/راك تركیه است كه دردهه 90 میلادی تشكیل و به شهرت رسید.سبك این گروه، اجرای آثار فولكلریك و قدیمی تركیه با تنظیم نزدیك به موسیقی راك است كه در آن سالها سبك نوآورانه ای در دنیای موسیقی تركیه بود.

آيلا ديكمن Ayla Dikmen

آيلا ديكمن خوانندهي قديمي تركيه است كه بيشتر به اجراي آهنگ هاي كاور و آرانژه شهرت دارد.او در 1990 در گذشت.استفاده از يكياز آهنگهاي او بنام Anlamazdin در فيلم تركي issiz Adam  باعث شد بعد از سالها نام او دوباره بر سر زبان ها بيوفتد.

آیهان آشان Ayhan Aşan

 آیهان آشان از خوانندگان سبك عربسك/فانتزی تركیه است كه در اوایل سالهای 90 میلادی با ارائه آلبومی كه كار آهنگسازی و ترانه سرایی بیشتر تراك های آن را ماهسون Mahsun Kirmizigul بر عهده داشت، بشهرت رسید.او همچنین نوازنده ی عود میباشد.

آتیه Atiye

آتیه دنیز،خواننده تركيه اي در ۲۲ نوامبر ۱۹۸۸ در شهر برمن آلمان متولد شد. بیشتر دوران کودکی خود را در کشورهای آلمان، ترکیه و آمریکا به سر برد. او هنر را در CKE در حالی که او در هلند زندگی می‌کرد مطالعه کرد، و درس خوانندگی را در برمن یادگرفت. این هنرمند تحصیلات متوسطه خود را در آلمان تمام کرد و در سال ۲۰۰۸ به طور دائم به ترکیه نقل مکان کرد و هنوز هم آموزش آواز خود را با Askin Metiner (آموزگار باریتون از دولت اپرا و باله آواز) ادامه داد.اولین آلبوم او Gözyaşlarım اشک در سال ۲۰۰۷ تولید شد، وقتی که آتیه دنیز تنها ۱۷ سالش بود. این آلبوم شامل اشعار ترکی و انگلیسی بود، و او در مدت بسیار کوتاهی آمار بسیار بالای بازدید یوتیوب را با اولین ویدئو خود Don't Think فکر نکنبدست آورد. او در سال ۲۰۰۷ جایزه بهترین و پر رونق‌ترین هنرمند زن در کرال تی وی و ویدئو و جوایز موسیقی را با این ویدئو به دست آورد.آلبوم دوم آتیه دنیز به نام Atiye آتیه توسط Iskender Paydaş اسکندر پایداش تولید و در ژانویه ۲۰۰۹ منتشر شد. اولین ویدئو کلیپ آلبوم Muamma معمّا و دومین کلیپ آن Salla لرزش نام دارد که به سرعت رتبه یک را در موسیقی تلویزیونی و لیست‌های رادیویی کسب کرد. چهارمین ویدئو کلیپ آلبوم که Kal ماندن نام داشت که آن را با Teoman تئومان دو نفری اجرا کردند. این ویدئو از طریق اینترنت به نقاط بالا در لیست قانونی صحنه‌های موسیقی ترقّی کرد و موسیقی تیتراژ یکی از سریال‌های تلویزیونی بسیار محبوب در این دوره شد.

آشکین نور ینگی Aşkın Nur Yengi

عاشكين نور ينگي خواننده ي تركيه اي است كه در اواخر دهه 80 كار موسيقيايي خود را آغاز كرد و قبل از آن به عنوان وكاليست و همخوان سزن آكسو فعاليت ميكرد.آشکین نور ینگی دانش آموخته ي كنسرواتوار ملي موسيقي استانبول در رشته ي ويولنسل است.در سال 1987 بهمراه هارون كولچاك گروه موسيقي Periyod پريود را تاسيس كردند و با آهنگ Güzel Şeyler Söyle تركيه را در مسابقات آواز خواني يوروويژن نمايندگي كردند.در سال 1990 با آلبوم Sevgiliye به شهرت فراواني رسيد و درآلبوم هاي بعدي با رافت ال رمان هم اجراهاي مشتركي داشت.

عارف ساغ  Arif Sağ

عارف ساغ باغلاما نواز شهير تركيه، در سال 1945 میلادی در شهر آشكاله (Aşkale) از توابع استان ارزروم (Erzurum) كه در میان كوهها واقع شده ، به دنیا آمد. از حدود 3-4 سالگی كه با پدرش به آسیاب میرفت ، با صداهای موزون آشنا شد. خود عارف ساغ در این باره چنین می گوید: 
" صدای آب ، آبی كه به پره های آسیاب برخورد میكرد ، صدای گردش پره ها و ساییده شدن دو سنگ آسیاب و مخلوطی از این صداها به گوش می رسید و این صدای موزون را یك عنصر دیگر بر هم میزد ؛ آن هم چوب كار كرده ای بود كه نعل روی آن كوبیده بودند و صدای شق شق میداد. به این ترتیب صداهای موزون با یك ریتم منظم به گوش می رسید. شنیدن مدام این اصوات ، انسان را به خیال و رؤیا می برد. درك موسیقی و ریتم از همان سالها شروع شد و من از آنجا سرم را به موسیقی مشغول كردم.آسیاب و صدای آب موافق طبع عارف ساغ بود و نخستین اركستر موسیقی برای او. در پنج سالگی نواختن نی چوپانی (Kavall) را آغاز كرد. در شش سالگی صدای گرامافون را شنید و در هفت سالگی در دكان كوماش دَدَه (KumaşDede) در شهرارزنجان (Erzincan) با باغلاما (Bağlama) آشنا شد. این دكان محل رفت و آمد و گردهمایی استادانی چون داوود سولاری(Davut Sulari) ، عاشیق دایمی(Aşik Daimi) ، علی اكبر چیچك (AliEkber çiçek) ، عاشیق بیهانی (Aşik Beyhani) و عاشیق كمتر یوسف (Aşik Kemter Yusuf) بوده و این استادان راهنمای خوبی برایش بودند. در پانزده سالگی به استانبول سفر كرد و در جمعیت موسیقی آكسارای (Aksaray Musiki cemiyeti) شاگرد محمد نیدا تفنگچی (NidaTüfenkçi) شد. این دور‌ه آموختن موسیقی برای عارف ساغ به طور زیربنایی مهم بود و در شكل گیری شیوه نوازندگیش تأثیر بسزایی داشت.سالهای دهه 60 و 70 برای او سالهای آموختن و تحقیق در موسیقی بود. این دوره در تركیه از نظر حركتهای اجتماعی و سیاسی و انعكاس این جنبشها در هنر و بخصوص موسیقی دارای اهمیت فراوان است. در همین سالها شركتهای ضبط و پخش صفحه شروع به فعالیت جدی تر كردند. عارف ساغ در سال 1963 اولین صفحه گرامافون خود را با نام (GafilGezmeŞaşkinBirGünÖlürsün) منتشر نمود. در سال 1965 به عنوان نوازنده باغلاما در رادیو استانبول مشغول به كار شد. در ادامه فعالیتهای اجتماعی ، ضبط و انتشار صفحات گرامافون را ادامه داد. درمدت تقریبی 20 سال ، 45 صفحه گرامافون منتشر نمود كه موجب شهرت و درخشش اوگردید.
با انتشار این صفحات گرامافون و ساخت در حدود 200 آهنگ (Beste) نوازندگان باغلاما با اجرای ساخته های او حمایت و تأیید خود را نشان دادند. از لحاظ فرمشناسی این آثار در دوره آرابسك - فانتزی (Arabesk-fantazi) قرارمی گیرند. این آهنگها حاوی موتیفهای محلی و نیز بازتابی از موسیقی مردمی (Halk) هستند.در سال 1975 هیئت مدیره كنسرواتوار دولتی موسیقی تركی در استانبول (İstanbul Devlet Türk Müziği Konservatuarı) عارف ساغ را به عنوان استاد مدرس و عضو هیئت علمی خود برگزید. تدریس موسیقی مردمی و نوازندگی باغلاما در این آكادمی بر عهده او بود. در سال 1982 از كنسرواتوار بیرون آمد وتدریس را در خانه موسیقی عارف ساغ ادامه داد. خانه موسیقی عارف ساغ در سال 1980 با همكاری یوسف تورامان (Yusuf Toraman) نوازنده و سازنده باغلاما پایه گذاری شد. در یك دوره از سال 1984 تا 1987 با دیگر استادان باغلاما ازجمله موسی اروغلو (Musa Eroğlu) ، مخلص آكارسو (Muhlis Akarsu) و یاووز تُپ (Yavuz Top) سری آلبومهای "محبت 5-1" را منتشر نمود.در سال 1982 در تأتر شأن استانبول (İstanbul Şan Tiyatrosu) اولین رسیتال باغلامای خود را اجرا نمود. در سالهای دهه 80 با سفر به اروپا و ژاپن واجرای كنسرت های متعدد موسیقی مردمی و ساز ملی تركیه ، باغلاما را به مردم این كشورها شناساند. در سایه این تلاشها ، موسیقی مردمی تركیه هم اكنون ازشخصیت مستقل و متمایز برخوردار بوده و عارف ساغ به شهرت جهانی دست یافته است.
در اجراهای عارف ساغ تكنیك پیشرفته نوازندگی باغلاما ، اجرا بر اساس رپرتوارموسیقی شرق تركیه و مضرابها و ریتمهای پیچیده مشهود است. تداوم موسیقی مردمی و نوازندگی باغلاما به حضور و فعالیت عارف ساغ وابسته است. در یك دوره از سال 1987 تا 1991 عارف ساغ نماینده مجلس ملی تركیه شد و به این ترتیب اولین هنرمندی است كه نماینده مردم در مجلس شد.در سال 1996 در سالن فیلارمونیك كُلن همراه با اركستر فیلارمونیك كُلن درحضور رئیس جمهور آلمان ، پروفسور رُمَن هرزوگ (Prof. Roman Herzog) به اجرای برنامه بر اساس موسیقی آناتولی به صورت موسیقی تلفیقی پرداخت. همكاران اودر اجرای این برنامه ، اردال ارزنجان (Erdal Erzincan) و اِرول پارلاك (Erol Parlak) بودند. سرانجام در سال 2000 تور كنسرت موسیقی تلفیقی همراه با توماتیتو (Tomatito) گیتاریست بزرگ فلامینكو از اسپانیا در 12شهرمختلف اروپا برگزار نمود.
برای عارف ساغ ، سازش همانند نان و آب می ماند و خویشتن را پاره ای از عاشیق - اوزانهای آناتولی میشناسد. وی ازدواج كرده و دارای دو فرزند است.

علیخان صمدوف Alihan Samedov

علیخان صمدوف (انگلیسی: Alihan Samedov و آذربایجانی: Əlixan Səmədov) نوازنده بالابان (Balaban) اهل جمهوری آذربایجان است.او در سال ۱۹۶۴ در آذربایجان شوروی (سابق) در خانواده‌ای اهل موسیقی به دنیا آمد. عليحان صمدوف از تالش هاي جمهوری آذربايجان است. وی در سال ۱۹۸۶ وارد دانشگاه آموزش و پرورش آذربایجان (شوروی سابق) در رشته موسیقی شد و در سال ۱۹۹۰ فارغ‌التحصیل گردید.

ساز اصلی او بالابان است  ولی در نواختن بسیاری از سازهای بادی مانند دودوک (Duduk)، زورنا (Zurna) ، ابوآ (Oboe) ، ساکسوفون (Saxophone) ، و کلارینت (Clarinet) مهارت دارد.علیخان صمدوف استاد شطرنج‌ نیز هست و علاوه بر اداره مرکز آموزش موسیقی خود، به آموزش شطرنج نیز می‌پردازد.

عاشيق ويسل Aşık Veysel

عاشیق ویسل شاطراوغلو (به ترکی: Âşık Veysel) (متولد ۲۵ اکتبر ۱۸۹۴٬، شرکیشلا، استان سیواس - مرگ در۲۱ مارس، ۱۹۷۳) شاعر، نغمه‌سرای ترانه‌های محلی و عاشیقی ترکیه بود.عاشیق ویسل در سال ۱۸۹۴ میلادی در استان سیواس ترکیه چشم به جهان گشود و در همان جا در سال ۱۹۷۳ میلادی درگذشت وی در سن هفت سالگی به دلیل بیماری آبله چشم سمت چپ خود را از دست داد و بعد از مدتی چشم راستش را نیز از دست داد. وی به وسیله پدر خود با ساز، شعر و راه و روش عاشیقی آشنا شد و به سرعت نامی آشنا برای دیگران شد.

لوگوي گوگل - عاشيق ويسل

جستجوگر گوگل در ۱۲۳-امین سالگرد تولد هنرمند جاویدان ترکیه ”عاشیق ویسل” لوگوی صفحه اصلی خود را به عکس او تغییر داد. در این عکس او ساز مخصوص ”عاشیق ها”  را بر دوش خود حمل کرده و در حال نواختن آن است. 


:چند شعر بهمراه ترجمه فارسي از عاشيق ويسل 

Anlatamam derdimi dertsiz insana

Anlatamam derdimi dertsiz insana
Derd çekmeyen dert kıymetin bilemez
Derdim bana derman imiş bilmedim
Hiçbir zaman gül dikensiz olamaz

Gülü yetiştirir dikenli çalı
Arı her çiçekten yapıyor balı
Kişi sabır ile bulur kemali
Sabretmeyen maksudunu bulamaz

Ah çeker aşıklar ağlar zarınan
Yüce dağlar şöhret bulmuş karınan
Çağlar deli gönül ırmaklarınan
Ağlar ağlar göz yaşların silemez

Veysel günler geçti yaş altmış oldu
Döküldü yaprağım güllerim soldu
Gemi yükün aldı gam ilen doldu
Harekete kimse mani olamaz

مشكلم را با انسان بي خيال در ميان نمي گذارم

مشكلم را با انسان بي خيال در ميان نمي گذارم

كسي كه مشكلي نداشته باشد ،مشكل را درك نمي كند

تصورش را هم  نمي كردم كه مشكلم ،دواي دردم باشد

اما گل بدون خار هرگز وجود ندارد

بوته ي خار،گل را مي پرورد

زنبور از گل ها عسل مي سازد

انسان با صبر به كمال مي رسد

كسي كه صبور نباشد به مقصود نمي رسد

عاشق آه مي كشد و با ضجه مي گريد

كوه هاي بلند با برف روي سرشان مشهورند

دل ديوانه با رودخانه ها مي تپد

مي گريد مي گريد و اشك هايش را نمي تواند پاك كند

"ويسل" با گذر روز ها به كهولت رسيد

برگ هايم ريخت و گل هايم پژمرده شد

به قدر بار كشتي از غم انباشته شد

و هيچكس نمي تواند در مقابل صيرورت بايستد...


 

Dostlar beni hatırlasın.

 

Ben giderim adım kalır,
Dostlar beni hatırlasın.
Düğün olur, bayram gelir,
Dostlar beni hatırlasın.

Can bedenden ayrılacak,
Tütmez baca, yanmaz ocak,
Selam olsun kucak kucak,
Dostlar beni hatırlasın.

Açar solar türlü çiçek
Kimler gülmüş, kim gülecek
Murat yalan, ölüm gerçek,
Dostlar beni hatırlasın.

Gün ikindi akşam olur,
Gör ki başa neler gelir,
Veysel gider, adı kalır
Dostlar beni hatırlasın

 

ياران به ياد بياورندم

 

من خواهم رفت و فقط اسمي از من باقي خواهد ماند

ياران از من يادي كنند

عقد مي شود،عيد مي شود

ياران از من يادي كنند

جان از تن جدا شدني ست

شومينه نميگيرد ،اجاق مشتعل نمي شود

بغل بغل سلام ها

ياران از من يادي كنند

انواع گل مي شكفند و پژمرده مي شوند

روي چه كساني خنديده و چه كساني خواهد خنديد

مراد دروغ است و مرگ حقيقت دارد

ياران از من يادي كنند

عصر است و شب دارد فرا مي رسد

ببين كه تقدير چه بر سر مي آورد

ويسل خواهد رفت و اسمي از او باقي خواهد ماند

دوستان از من يادي كنند


Uzun ince bir yoldayım

Uzun ince bir yoldayım
Gidiyorum gündüz gece
Bilmiyorum ne haldeyim
Gidiyorum gündüz gece

Dünyaya geldiğim anda
Yürüdüm aynı zamanda
İki kapılı bir handa
Gidiyorum gündüz gece

Uykuda dahi yürüyom
Kalmaya sebeb arıyom
Gidenleri hep görüyom
Gidiyorum gündüz gece

Kırkdokuz yıl bu yollarda
Ovada dağda çöllerde
Düşmüşüm gurbet ellerde
Gidiyorum gündüz gece

Şaşar Veysel işbu hale
Gah ağlayan gahi güle
Yetişmek için menzile
Gidiyorum gündüz gece

در راه طولاني و پر پيچ و خم هستم

 

در راه طولاني و پر پيچ و خم هستم

شب و روز راه مي روم

بي خبر از مسافت طي شده

شب و روز راه مي روم

از لحظه اي كه به دنيا آمدم

از آن زمان راه مي رفتم

در اين كاروانسراي دو در

شب و روز راه مي روم

در خواب هم حتا راه مي روم

براي ماندن دنبال سبب مي گردم

مدام روندگان را مي بينم

شب و روز راه مي روم

چهل و نه سال در اين جاده ها

در دشت و كوه و صحرا

به حس غربت دچار شده ام

شب و روز راه مي روم

"ويسل" از اين حال در شگفتي ست

از اين گاه گريستن و گاه خنديدن

براي رسيدن به منزل گاه

شب و روز راه مي روم...

 


 

SON ŞİİRİ

Selam saygı hepinize
Gelmez yola gidiyorum
Ne şehire ne de köye
Gelmez yola gidiyorum

Gemi bekliyor limanda
Gideceğim bir ummanda
Gözüm kalmadu cihanda
Gelmez yola gidiyorum

Eşim dostum yavrularım
İşte benim sonbaharım
Veysel karanlık yollarım
Gelmez yola gidiyorum

آخرين شعر

با سلام و احترام به همگي شما

راهيِ راه بي بازگشتم

نه به شهر و نه به روستا

به راه بي بازگشت راهي ام

كشتي در بندرگاه منتظر است

در يك آن خواهم رفت

چشمم در پي دنيا نماند

به راه بي بازگشت راهي ام

دوستان و ياران و فرزندانم

اينجا پاييز من است

"ويسل" راه هاي تيره

در راه بي بازگشت مي روم...

 

ترجمه: آیدین ضیایی

منبع: سايت شعرنو

علي اكبر چيچك Ali Ekber Çiçek

علي اكبر چيچك از علويان ارزنجان تركيه است.وي باغلاما نواز و آهنگساز آهنگ هاي سبك موسيقي خلق ترك است.اثر حيدر حيدر وي شهرت جهاني دارد.حیدر حیدر قطعه ی عرفانی معروفیست از ساخته های علی اكبر چیچك.این قطعه توسط بسیاری از هنرمندان ترك و غیر ترك باز خوانی و اجرا شده.از جمله نسخه ی فارسی آن كه توسط "مامك خادم" به زیبایی اجرا شده.

احمد كوچ Ahmet koç

 

احمد کوچ یا ” آحمِت کوچ ” موزیسین و نوازنده ی دیوان (باغلاما) می باشد. متولد سال ۱۹۶۰ بوده و هم اکنون به عنوان آهنگساز ، تنظیم کننده ، نوازنده و مدرس دانشگاه در وزارت فرهنگ کشور ترکیه شاخته می شود. کوچ بعنوان شناخته شده ترین هنرمند ترکیه ایست که توانسته است تا بین موسیقی مدرن و کلاسیک پیوندی ناگسستنی ایجاد کند. او در سال ۱۹۷۹ و در سن ۱۹ سالگی وارد دانشکده ی فنی استانبول شد و و به مدت ۱۲ سال به مطالعه روی شاخه های مختلف موسیقی از جمله موسیقی غربی پرداخت. در سال ۱۹۹۵ در پروژه ساخت مجموعه ی ۷ شاخه گل میخک یا همان Yedi Karanfil که مجموعه ای کم نظیر در بین آثار اصیل و کلاسیک ترکیه بشمار می رود ؛ در سری سوم هفت شاخه گل میخک بعنوان تنظیم کننده حضور بهم رساند. که بعد ها ۷ قطعه از آن در آلبوم شخصی او با عنوان ” نغمه های راه ” قرار گرفت. دو سال پس از انتشار اولین آلبوم رسمی او با عنوان Yediveren Anadolu ” آنادولی سر سبز ” که مجموعه ای از آثار کلاسیک ترکی بود ، در سال ۱۹۹۷ تک آهنگی با عنوان Dinle ” گوش بسپار ” با خوانندگی شبنم پکر بعنوان نماینده ی کشور ترکیه در مسابقه ی آواز یورو ویژن شرکت کرد که هرچند مقام سوم را کسب کرد اما نقطه ی اوجی برای کوچ بود چرا که صدای باغلاما نواختن او بیشتر از صدای پکر خودنمایی نمود. در سال ۱۹۹۸ دومین آلبوم رسمی وی با نام Yol Türküleri ” نغمه های راه ” از او منتشر شد که این آلبوم هم بیشتر رنگ و بوی ترکی داشت اما در سال ۲۰۰۵ آلبوم Paradoks ” تضاد ” از او به بازار آمد و همانطور که اسم آلبوم گویای آن بود مجموعه ای از موسیقی های پاپ و کلاسیک خارجی به همراه ملودی های ترکی در آن قرار گرفته بود که با ساز دیواناجرا می شد. همین آمیختگی شرقی و غربی باعث جلت توجهات بسیاری در داخل و خارج از ترکیه شد و نقطه ی عطفی برای این هنرمند به حساب آمد. سال بعد آلبوم Sağanak ” رگبار ” در قالب دو دیسک از او منتشر شد. و یکسال بعد از آن یعنی در سال ۲۰۰۷ آلبومی از وی با نام Sِzün Bittiği Yer ” جایی که کلام باز می ماند ” به بازار آمد که جزو یکی از محبوب ترین و بهترین آلبوم های او می باشد. اما پس ۵ سال احمد کوچ با استایل و قیافه ای جدید که به کلی تغییر کرده بود با آلبوم Renkli ” رنگین ” بازگشت و هواداران خود را با جدیدترین و زیباترین کارهایش متحیر نمود. در این آلبوم سه هنرمند دیگر نیز بعنوان خواننده ی میهمان حضور داشتند که موزیک ویدئو های این سه آهنگ نیز پخش گردید. احمد کوچ در حال حاضر به اجراهای زنده در سرتاسر اروپا مشغول است.